۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

مالزی سرزمین جشنهای چند ملیتی

از آنجا که مالزی دارای سه قومیت اصلی مالایی؛ چینی و هندی است تقریبا بیش از نیمی از سال را در جشن و شادی می گذرانند. این جشنها به صورت موازی در دانشگاه نیز برگزار شده و سعی در آشنا نمودن دانشجویان بین المللی با فرهنگ مالزی را دارند. مالایی های مالزی که اکثرا مسلمانند عید فطر را به صورت با شکوهی دست کم به مدت 1 ماه جشن می گیرند. از مهمترین مراسمات آن OPEN HOUSE می باشد که درب خانه های مسلمانان به روی همه برای صرف غذا باز می باشد. جای شما خالی چهارشنبه گذشته سوپروایزر بنده نیز دانشجویان By research خود را به این مراسم دعوت کرد و غذاهای بسیار خوشمزه ای نیز پذیرایی نمودند.

پروفسور کریم 48 ساله در حال توضیح در مورد رسومات مالایی ها در منزل


پروفسور کریم در حال تعریف از سختی های زندگی اش
از دیگر جشنهای مالزی جشن دیپاولی یا جشن نور می باشد. و در این جشن که متعلق به هندو ها می باشد با روشن کردن شمع و چراغ آنرا جشن می گیرند. بنده هم از طریق دانشگاه از این جشنها بهره مند می شوم و هم از طریق مدرسه دخترم:


دخترم در مدرسه (سمت چپ) به همراه دوستش , همسرم و معلم های ایرلندی و چینی در جشن دیپاولی


جشن دیپاولی در دانشگاه با 5000 شمع به همراه مراسم HANDSHAKING


اینهم گروهی از برگزار کنندگان مراسم دیپاولی
مالزی کشور مردم مهربان است. آنها همیشه لبخند خود را بر لب دارند حتی اگر در بدترین شرایط زندگی هم باشند. مردمی قانع که هنوز یاد نگرفته اند که می توان برای ترقی از دوش هم نوع خود بالا رفت. امیدوارم که هرگز این خلق و خوی را یاد نگیرند.
در هر صورت هنوز جشنها ادامه دارد و به زودی جشنهای کریسمس و سال نو چینی هم خواهیم رسید. نمی دونم اینها با این همه تعطیلات و جشن چگونه به امور زندگی خود می رسند. مالایی ها هرگز برای کارهای خود عجله ندارند. هیچ وقت برای آنها دیر نیست. در هر صورت این هایی که نوشتم فقط اطلاع رسانی بود و هنوزباهمه وجود عاشق ویرانه های وطنم هم هستم.
ایرانٍ من دوستت دارم و یک وجب از خاکت را با تمام دنیا معاوضه نمی کنم.

۳ نظر:

  1. salam khoob hastid ostade boozrgvar man ye daneshjoo na ya shagerd na ye ye ensan ke hamishe be yade u hasyim man mohamadreza tayebanam vaghty pic didam az khooshhali ghatre ashki rikhtam ke khoodam az boghze khoodam khandam gereft rasty ba seyd ezdevaj kardam salame maroo be hame beresoonid makhsoosan mohandes kena doktoor ali najafy rasty note toonam kheyli ghashang amoozandast

    پاسخحذف
  2. سلام خوب هستید دکتر خیلی خوشحالم که دارم برای استادم پیام میذارم من محمدرضا طیبان هستم راستی با شنیدم می خواهید برگردید از شنیدنش خوشحال شدم خیلی دوستون داریم سیدم سلام گرمی میفرسته براتون شادوسربلند باشید

    پاسخحذف
  3. با سلام میشه اطلاعات بیشتری از جشن های مالزی به من بدید؟

    پاسخحذف