۱۳۸۸ مهر ۱۷, جمعه

ادامه تحصیل در خارج از کشور؟


سلام دوستان


در این پست یه کم در مورد تحصیل خارج کشور براتون می نویسم:
همیشه سعی کنید در مورد مطلبی که می خواهید اظهار نظر کنید تحقیق کنید.

- اول از همه ببینید برای چه هدفی قصد ادامه تحصیل دارید؟ در برخی موارد دانشجویانی را دیدیم که هزینه هنگفتی صرف نموده و مدرک بالاتر اخذ نمودند ولی در نهایت به هدفی نرسیده و اگر این هزینه را سرمایه گذاری می نمودند هدفمند تر می شد. دوستان و عزیزان, بنده به عنوان یک بزرگتر از شما می خواهم کمی فکر کنید و تصمیم بگیرید.
- در مورد دانشگاههای خارج از کشور باید بگویم که کلیدی ترین فاکتور دانشجو هست نه دانشگاه و کشور و استاد. البته نقش این فاکتورها هم بی اثر نیست.
- اگر داراری مدرک زبان خیلی خوب و فرصت کافی و پول کافی هستید اول امریکا و کانادا بعد استرالیا بعد اروپا و در نهایت به مالزی و هند فکر کنید.
- اگر تصمیم دارید هرچه سریعتر به مدرک بالاتر دست پیدا کنید و به ایران برگردید به مالزی و سپس هند فکر کنید.
- البته این به آن معنا نیست که مدارک این کشورها به قول خودمانی "گلابی" باشد. بلکه شما سریعتر وارد پروسه تحصیلی می شوید و چون به خصوص در مالزی زبان دوم انگلیسی هست در حین تحصیل زبان انگلیسی را هم به خوبی فرا می گیرید.
- در کشورهای اروپایی شاید بتوانید بورسیه تحصیلی به دست بیاورید ولی با اندک تغییرات در اقتصاد جهانی آنرا قطع می نمایند. ولی در مالزی وضع به گونه ای دیگر است.

- دانشگاه یو اس ام مالزی با رنکینگ جهانی نزدیک به 300 به تمامی دانشجویان ایرانی که دارای معدل بالای 17 می باشند بورسیه تحصیلی مناسبی پرداخت می کند. بدون هیچ تعهد خدمت خاصی. فقط هفتگی 6 ساعت در آزمایشگاه به عنوان همکار استاد کار خواهید نمود. برای دانشجویان دکترا این فلوشیپ ماهیانه بین 2100 تا 2500 رینگت مالزی به مدت 3 سال و برای دانشجویان ارشد 1500 تا 1800 به مدت 2 سال می باشد. ضمنا این دانشجویان از پرداخت شهریه معافند. البته اگر دارای معدل 18 به بالا باشید مشمول جایزه ویژه رییس دانشگاه که ماهیانه 3000 رینگیت است خواهید شد. این اطلاعات را دقیقا چون خودم دانشجوی همین دانشگاه می باشم می دانم. هدفم تبلیغ اصلا نیست بیشتر می خواهم شما را در تصمیم گیری کمک کرده باشم. ضمنا این دانشگاه در پایتخت مالزی قرار ندارد و به همین دلیل دانشجوی ایرانی خیلی کمتری نسبتا دارد. این دانشگاه از سال 2008 در لیست APEX دولت مالزی قرار دارد و علاوه بر بودجه دولتی سالیانه مبلغ 300 میلیون دلار برای رسیدن به رتبه جهانی کمتر از 50 تا سال 2020 بودجه اضافی می گیرد. آیا می توانید تصور کنید که بنده در 6 ماه اول انجام تزم بیش از 20 میلیون تومان هزینه آزمایشات و مواد آزمایشگاهی کرده باشم و همه را با کمال میل دانشگاه پرداخت نموده باشد؟ این مطلب را دوستانی که در ایران کارشناسی ارشد و دکتری درس خوانده اند درک می کنند. امیدوارم که اطلاعات فوق بتواند کمکی به دوستان عزیز نموده باشد. البته این هزینه هیچ ربطی به فلوشیپ ندارد و هزینه پژوهشی هر دانشجو توسط دانشگاه پرداخت می شود.
در پایان باید بگم که فکر نکنید تحصیل در خارج کشور و مالزی ارزان است.



با آرزوی موفقیت.


۳ نظر:

  1. salam
    mishe befarmayid taghriban hazineye har mahe shoma be tore miangin cheghad mishe
    ?


    taghribanam bedonam khobe
    .
    merci

    mhd.saberi@gmail.com

    پاسخحذف
  2. hazineye taghribiye tahsil dar englis ro ha age midonid,befrestid mamnoon misham.
    mhd.saberi@gmail.com

    پاسخحذف
  3. سلام
    وبلاگ خیلی خوبی دارید و اطلاعات کاملی درباره یو اس ام نوشتین. این اسکولار شیپ واسه دکترا که 2100 تا 2500 رینگته، به جز معدل بالای 17 شرط دیگه ای نداره؟ برای همه دانشکده هاست ، یعنی یه قانون کلیه؟ مثلا من که برای کمپ مهندسی اقدام کردم، آیا من هم میتونم به راحتی از این اسکولار شیپ استفاده کنم؟ یه سوال دیگه هم در مورد معدل بالای 18 و جایزه ویژه رئیس دانشگاه، این هم ممکنه به ما تعلق بگیره؟ یعنی معدل ارشد وقتی بالای 18 باشه و برای دکترا بخواهیم یو اس ام باشیم این جایزه به ما هم تعلق میگیره؟ یا شرایط خاصی داره؟ مثلا فقط واسه مالایی ها و... نیست؟ کلا میتونیم روی اسکولارشیپ ها حساب کنیم؟ آخه اینطور که شما نوشتین آدم تا حدودی خیالش بابت گرفتن اسکولارشیپ راحته. خیلی لطف میکنین اگه راهنماییم کنین

    پاسخحذف